måndag 11 november 2013

Lite för mycket jord...

När jag bytte ut den dåliga jorden i två nygrävda rabatter i september beställde jag på leverantörens rekommendation den nya kvalitetsjorden med god marginal i volymen eftersom den skulle sjunka ihop en del.

Man kan säga att jag fick hjärtat en bit närmare halsgropen när leveransen kom och täckte i princip hela uppfarten med ett jordberg. Barnen tyckte att det var kul, maken mindre så...


I verkligheten såg jordhögen dubbelt så stor ut...

När de nya rabatterna var fyllda (överfyllda) med jord och jag hade skyfflat ut lite här och var i befintliga rabatter och lagt lite osynliga högar i de mer obskyra delarna av trädgården, återstod det ändå cirka två kubikmeter på uppfarten.

Lösningen blev att jag snabbt flyttade upp ett mindre prioriterat projekt högst upp på priolistan - en "cutting garden" i odlingslådor längs den naturvilda sidan på norrsidan av trädgården. Tanken är att stora och ganska höga odlingslådor ska bilda gräns mellan gräsmattan och det som vi kallar vår lilla "skog" - ett cirka 3-4 meter brett parti av gamla träd och buskar längs vårt norra staket mot gatan.

Sagt och gjort, ett snabbt byggvaruhusbesök senare kom jag hem med virke och färg som helgen därpå snickrades ihop till stora lådor (80 x 240 cm) och målades. Jorden skottades i nästan alltför snabbt (liiiite svårare att måla redan jordfyllda lådor...) med hjälp av maken som såg den tomma uppfarten hägra.

Omålade men halvfulla...

Odlingslådor (eller äppellådor...?) på plats



Här ska det bara växa ettåringar och eventuellt några blomvilliga perenner som man kan klippa till buketter och arrangemang. Blommor som man kan slösa med utan att nalla för mycket i de vanliga rabatterna. För det roligaste som finns är att göra sådana här:


1 kommentar:

  1. Ler när jag läser detta för jag känner precis igen detta! Män som stressar när hela trädgården försvinner i en jordhög som sedan faktiskt snabbt försvinner för bra jord behövs till dom flesta av trädgårdens projekt!!!

    SvaraRadera