tisdag 14 januari 2014

Vill du ha frön till pionvallmo?



Vallmo måste vara den absolut lättaste blomman att samla frön ifrån - bara att hälla över från den torkade kapseln till någon form av fröpåse. Det är svårt att sätta stopp vid "lagom" många frön när det är så enkelt att ta några till... Vid min fröinventering häromdagen insåg jag att jag aldrig kommer att kunna använda alla fröer till pionvallmo som jag samlade in i somras.

Pionvallmo Purple Peony
Pionvallmo Poppy Love (till vänster) och Candy Floss

Fröer är roligare om de får gro och växa och därför delar jag gärna med mig av fröer till de tre sorters pionvallmo som jag har: Purple Peony (som är lite mer lila än bilden ovan), Candy Floss och Poppy Love (ursprungligen från Isa). Jag kan givetvis inte garantera sortäktheten eller grobarheten, men jag hoppas att fröerna ger upphov till lika fina blommor som jag hade i somras.

Skriv din adress i kommentarsfältet nedan eller skicka till tradgardstid@outlook.com och ange vilka sorter du vill ha. Jag skickar fröer till de första 15 som anmäler sig.


15 kommentarer:

  1. Nu måste jag ju fast jag pausar lite i bloggandet och även att surfa runt på andras! Men jag har precis bestämt att jag önskar plantera Pionvallmo Poppy Love som ett genomgående tema i en av mina rabatter och så läser jag detta :D

    Jajamenssan , jag hjälper dig väldigt gärna att bli av med ett par frön :)

    Jag mejlar!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Här är en till som gärna hjälper dig att lätta på trycket. Jag lyckas nästan aldrig få upp vallmo då sniglarna äter upp de små plantorna när de kommer. Men ibland lyckas det dyka upp en och annan.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!

      I fjol så både vintersådde jag i plastlådor med lock och försådde på vanligt sätt, och det funkade faktiskt utmärkt att sedan plantera ut plantorna i rabatten. Kanske kan vara ett sätt för dig att lura de hemska sniglarna?? Hursomhelst, frön kommer!

      Kram
      Elin

      Radera
  3. Hej!

    Vill också gärna försöka så litet pionvallmo. Tack för det generösa erbjudandet. Har mejlat till dig!

    SvaraRadera
  4. Åh, jag vill hemskt gärna ha lite frön från dig. Jag mejlar min adress. Kanske har jag några fröer du vill ha? :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Nämen, nu blev jag helt förälskad i Purple Peony, den såg ju fantastisk ut !!
    Det gör ju de andra också men dom har jag ju redan !
    Jag befriar dig gärna från några fröer !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle gärna vilja ha några fröer på Candy Floss. Superfin tycker jag och fint initiativ av dig!
    Maila gärna så ska du få adressen om det finns fröer kvar katarina.jonsson@kvanum.com:-)
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina! Jag har mailat dig, har det kommit fram?
      /Elin

      Radera
  8. Kul! Har du kvar några Poppy Love får du gärna skicka till mig. Du får min adress via e-post. Om du vill kan vi byta frön, jag har överskott på min favorit Fjädervallmo 'Drama Queen'.
    Hälsningar Ulrika

    SvaraRadera
  9. Tusen och åter tusen tack för vallmofröna! Nu hoppas jag verkligen att jag kan förvalta dem bra!
    Det känns inte rätt att du betalar frakten, så antingen skickar du mig ett kontonummer, eller så kan jag skicka frimärken om jag får din adress.

    Kram Märit

    SvaraRadera
  10. Jättetack för fröerna. Vad glad jag blev. Nu ska vintersådd testas.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  11. Hej vilka fina vallmo om jag har tur så skulle jag vilja ha puple peony och candy floss
    mvh Dammi

    SvaraRadera