onsdag 23 april 2014

Maskroskrig...igen...


"Mamma, vad MÅNGA maskrosor du har planterat!" sa min yngste son förtjust ungefär denna tid förra året, när maskrosorna började poppa fram som popcorn i gräsmattan och i de vildare delarna av trädgården.

Nu är vi där igen och jag har verkligen en särskild (hat-)relation till just maskrosor och för en ständig men ojämn kamp om det gröna mot det gula. Andra ogräs berör mig inte alls så mycket, men maskrosorna vill jag bara ha bort! I år ska jag testa kvantitetsrensning i stället för kvalitetsrensning (där hela roten följer med), eftersom jag knappast hinner med det senare. Om man rensar bort så mycket som möjligt av växten, så borde man väl i alla fall trötta ut den så att den inte hinner blomma om, tänker jag.

De första gula solarna

1 kommentar:

  1. Jag har tur, vi har inte så många maskrosor här. Men när vi bodde i Skåne hade vi fullt av dem, vi bad barnen plocka och erbjöd 10 öre per maskros, men oj vad vi ångrade oss när vi såg hur många de hade plockat. Vi fick punga ut med flera hundra kronor(för 30 år sedan var det mycket pengar)och våra barn blev rika som troll. Men gräsmattan blev helt fri från maskrosor i alla fall:-)

    SvaraRadera