onsdag 22 oktober 2014

Kompakt!

En enda "köpedahlia" har jag haft i år, som jag köpte som färdig planta någon gång i våras. Resten av dahliorna satte jag som knölar, antingen nyköpta eller, i några få fall, övervintrade. Tyvärr har mina egna plantor varit mycket rangligare och inte alls så frodiga som den köpta, som fortfarande är frisk, kompakt och fin med en del blommor.

Man undrar lite om det är kemiska medel eller sorten som gör skillnaden? Om jag jämför med mina (frösådda) zinnior, så har de varierat på samma sätt mellan väldigt kompakta plantor och mer rangliga exemplar trots samma förutsättningar, så svaret är inte givet. Enda sättet att få veta är väl att lyckas med övervintringen av just denna dahliaknöl och se hur den utvecklas nästa år. För en sådan här planta tar jag gärna hand om nästa år igen :-)

Still going strong i mitten av oktober
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Super snygg är den. Det blir så snyggt i kruka när de är kompakta.
    Skall bli kul och se hur den blir nästa år.
    Allt gott
    Annika
    Kommer inte ihåg det där med gurkan. Hade jag med mig gurka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss, ja du hade med dig gurka som tilltugg till de goda pastasalladerna som du köpte i Hjärnarp! Jag minns det väl för de var så goda!
      Kram

      Radera
  2. Så snyggt med en lågväxande och kompakt dahlia i kruka!
    Jag har övervintrat mina knölar i en massa år och dom har alltid blivit
    stora och välvuxna utom i år av någon anledning. Knölarna jag grävde upp var ganska magra
    så vi får se till våren om dom är blomvilliga.

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Snygg planta. Vore verkligen tråkigt om kemi är inblandad. Känner att jag tog upp mina knölar alldeles för tidigt, men man lär sig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera