fredag 26 december 2014

Hur tänkte jag där...?

Suck... Jag kom inte längre än till juldagen innan jag bröt föresatsen att inte köpa några fröer alls i år. Våren kommer att bli hektisk både med jobb och större återställningsarbeten i trädgården, och framförallt är hela källaren - den normala frösåddsarenan - under renovering ytterligare ett antal månader.

Men när snön yr utomhus (vilket fortfarande känns overkligt!) och dagen är ägnad åt mys och häng och man hinner läsa de senaste trädgårdstidningarna med alla nya frötips - vem är jag att klandra mig själv för att jag föll som en fura för denna nya zinniasnygging?

Zinnia 'Zinderella Lilac' (bild från Euroselect)

Men det får som sagt nog bli direktsådd, för här nere blir inga (blom)barn gjorda på ett tag:

Lite att pyssla med på insidan också



8 kommentarer:

  1. Men vilka vackra zinnior! Heter firman som säljer frön Euroselect, eller kommer bilden från annat håll?
    När det gäller renovering, så vet jag vad det innebär efter 12 års renoverande. Men det brukar bli bra till sist! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Märit! Enligt tidningen skulle fröna säljas hos "Jennys frön och sånt", men där fanns de inte. Köpte dem i stället från Mr. Fothergills i Storbritannien. Euroselect är nog någon sorts branschorganisation, men det var där jag hittade bilden.

      Radera
  2. Hoppsan, ja, förstår om du satsar på direktsådd av zinniorna i år. Men det var väldigt snygga zinnior! Själv lär jag vara sen som vanligt med att köpa frön och därmed bli utan en del som jag vill ha. Men några nya zinnior blir det säkert ändå, för dem vill jag inte vara utan.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina! Jag vet vad du menar, har själv missat några godingar när jag varit för sent ute...

      Radera
  3. Men åh, vilken underbar zinnia! Vill också ha!!!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Självklart måste vi falla för frestelserna... Iallafall då och då, vad vore vi annars för tråkmånsar? Ja, så nu blev jag också sugen på att tänka framåt, leka med möjligheterna och... jodå, inhandla ett o annat frö. =o) God fortsättning!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Det blev en beställning av de fina zinniorna hos Mr Fothergills för mig också. Plus ett par sorter till,
    fast jag vet att det alltid är svårt att hitta plats för frösådderna. Hm... varifrån kommer allt habegär?

    SvaraRadera
  6. Urrkk! Ja, inte zinniorna utan den andra bilden. Så såg vår källare ut också för ett antal år sedan. Hemska minne! Men allt blev bra. Det blir det säkert hos er också. Och med snygga blommor:)

    SvaraRadera