onsdag 4 februari 2015

Jordtest

Har ni hört talas om det gamla knepet för att testa om man har lerjord genom att rulla lite av jorden mellan sina fingrar tills strängen går av (ju smalare sträng innan det bryts, desto mer lerhaltig jord)?

Jag har ett annat knep:
1. Beställ hem en grävmaskin med förare.
2. Gräv upp hela avloppet mellan huset och gatan.
3. Upptäck en sexkubiks gammal oljetank några meter ner i jorden just där den nya avloppspumpbrunnen ska stå.
4. Gräv upp nämnda oljetank och sprid massorna över halva trädgården.
5. Tillbringa vintern med att beskåda hur det ihållande regnet liksom inte rinner undan från ytan på den uppgrävda "jorden".

Sen behöver man inte fundera på om man har lerjord längre.


4 kommentarer:

  1. Förlåt, men jag skrattar högt! Härligt skrivet, även om innehållet är vansinnigt trist.
    När det gäller mina ordsvängningar så får jag erkänna att ordet "rålös" är allt annat än akademiskt. Det är dalmål och betyder "förvånad", och är ett ord jag lärt mig under min barndoms somrar i just nämna landskap. Men visst är det ett bra ord!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Jag googlade faktiskt, som jag skrev att jag skulle, och hittade inte det ordet. Folianter däremot fick jag lära mig, och blev på kuppen påmind om att vi glömde mäta in våra sådana när vi byggde vår egen bokhylla. Men det funkar när de ligger ner också...:-)

      Radera
  2. Jag tror att jag föredrar det gamla beprövade sättet att rulla jorden mellan fingrarna, för det där såg ju inte kul ut! Men jag behöver nog inte ens försöka, jag har nämligen ren sand här...inte mycket
    att rulla alltså:-)

    SvaraRadera
  3. Vilket elände! De där överraskningarna när man gräver kan man gott vara utan, det är en sak som är säker.
    Stöttekram!
    Kristina

    SvaraRadera