tisdag 14 april 2015

Dags för omskolning

Ett av helgens projekt var att skola om alla småplantor som kommit upp sedan jag sådde för några veckor sedan. Alla var kanske inte riktigt redo att omskolas, men i effektivitetens namn så gjorde jag hela gänget på en gång :-)

Det jag gillar bäst med de pluggboxar jag använder för sådder är att det är så superenkelt att flytta pluggen till en ny större kruka. Jag fyller ett gäng småkrukor med jord, trycker hål med en planteringspinne (som har precis rätt storlek för pluggarna) och släpper sedan helt enkelt ner en plugg i varje hål. Därefter trycker jag bara till lite och omplanteringen är färdig.





Sorterna som nu står i löftesrika rader i bubbelplastväxthuset är: Åtta olika sorters tomat, Tagetes Vanilla, röd och grön rävsvans, flera sorters zinnia (Double Zahara strawberry, Envy, Green apple, Zinderella lilac, Zinderella peach mm), petunia Cascade Orchid Mist, vit och rosa lejongap, olika sorters mangold och sallad. Jag hade dessutom sått sommaraster Kingsize Appleblossom men av den grodde inte ett enda frö... Nu saknas bara mina älskade luktärter, men de får jag kanske direktså i år.


4 kommentarer:

  1. Så smart! Jag måste sätta igång med tagetesen och Zinnia ser jag!!!

    SvaraRadera
  2. Visst är pluggboxarna toppen! De underlättar verkligen omskolningen. Praktisk hylla du har där i växthuset/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vilken skicklighet och jätteproduktion! Ljusgul jättetagetes sådde jag också i år och har stora förhoppningar, de verkar jättesnälla. Zinnia älskar jag, tänkte så idag direkt på växtplatsen. Luktärter likaså.
    Hoppas jag inte missar när du visar alla dessa läckerheter på bloggen i sommar.
    Ha det bra i Amsterdam!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  4. Chnsar, är det någon, som har försått rävsvans, andra året provar nu, men det vill sig inte.
    Sen undrar jag över minigurka samt mini dvärg meloner, jag har bara lägenhet, balkong (ej inglasad) samt kolonilott utan stuga/ det verkar inte funka, de sprang iväg jättetunna, en del bröts av - testa plantera om i mjölkpaket istället o testa sätta ut i trappen, men det får man inte - tänker chansa, liite svalare där. Behöver hjälp, tips mm Hör gärna av dig/ er till mig om ni har något tips jea_eriksson@hotmail.com Är det inte ok för dig att jag lägger ut detta, så är dt så, jag kom över din sida när jag sökte hjälp frösådd rävsvans.=) Mvh/ Jeanette

    SvaraRadera