fredag 28 augusti 2015

Trädgårdsfest på Sofiero!


Idag tog jag eftermiddagen "off", och begav mig till soliga Sofiero och Den Stora Trädgårdsfesten! Parken och dess planteringar är fantastiska helt i sig själva och motiverar absolut ett besök även utan mässa, men nu fick man ju båda på köpet liksom! Däremot var jag inte sådär superimponerad av idéträdgårdarna, med några få undantag. 

Kul idé med grön trädgårdsslang som stöd i arrangemanget!
Själva slottet var extra dekorerat med blommor i knalliga färger - maffigt och kul
Mest tid tillbringade jag nog bland försäljningsstånden där jag inte helt oväntat gick loss på preciiis sånt som jag redan har och som jag absoluuut inte borde köpa fler av - rosor, solhattar och alunrot... Fick dock också med mig tre plantor violruta som är en nyhet hos mig, finfint!

Friska fina rosor i full blom för en hundring...lätt att glömma att man har fem jordslagna rosor på vänt därhemma...!
Det här perennstödet blev jag väldigt sugen på, men av någon anledning slog jag inte till...dumt.
Roligt var det också att träffa Annika Christensen i Allt om Trädgårds stånd och få se (förutom hennes nya orangea stövlar, hihi) hennes roliga Malabarspenat som växer som slingerväxt och som ska kunna övervintras inomhus. Ska definitivt provas!


Sofieros berömda dahliakvarter förtjänar nog ett eget inlägg, men här kommer en liten sneak peak...

Dahlia 'Thomas Edison'

1 kommentar:

  1. Åh, kul att få följa med och kika lite på Sofieo o utställningen.
    Den där spenaten, spännande. Violruta är jag lite sugen på... Ska förmodligen t Sofiero imorgon, så får väl se... Dina rosor är såklart fynd =o))
    kram
    Katarina

    SvaraRadera