måndag 21 september 2015

Inför vårens blomning


Nu är jag igång med att trycka ner lökar här och var (använder bara högran liiiite), och ser i mitt inre hur FANTASTISKT snyggt det kommer att bli till våren (man måste tänka så när man krälar runt på knä, annars funkar det över huvud taget inte...).

Det blir svårare och svårare att fylla på lökar i befintliga rabatter, var och varannan gång får man med en (halv) lök upp med lökjärnet... Som tur är har jag även i år en ny rabatt som jag inte hunnit plantera upp så där kan jag använda spade och plantera massor med lökar på en gång utan risk att förstöra något som redan är på plats.



En del lökar hamnar också i kruka, men jag är lite ambivalent för detta eftersom det alltid är mina utplanterade lökar som blir finast. Men skam den som ger sig!



Eftersom jag har fått frågor om vilka lökar som sätts, så kommer här "The List".

Tulpaner: Ollioules, Silver Parrot, Salmon Impression, Evergreen, Hakuun, Madonna, Green Wave, Apricot Impression, Apricot Parrot, Purple Prince, Angelique och Spring Green. Dessutom två jättepåsar med mixade sorter, en färgglad och en lila-rosa-vit.

Allium: Mount Everest, Ambassador, Globemaster, Gladiator, Christophii, Purple Sensation och Sphaerocephalon

Hyacinther: Pink Pearl, Aiolos och Woodstock

Narciss: The Bride

Krokus: Jeanne d’Arc och Chrysanthus Ard Schenk

Kungsängslilja; vanlig och vit Alba (en del av dessa hamnar i kruka är det tänkt)

Kejsarlilja: Garland Star (orange)

7 kommentarer:

  1. I nygrävda rabatter är det riktigt roligt att gräva ner lök tycker jag. Men, jag håller med; i de "befintliga" är det jättejobbigt. Och inte minst för att man får upp minst lika många som man försöker få ner. Men till våren, när de står där och blommar, då är man ganska nöjd med sitt slit!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Jo tack jag märkte det när jag hade ner mina nyligt. Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt, men ner kom dom. Och upp kom vissa andra men jag molade ner dem igen.

    SvaraRadera
  3. Haha. Det er akkurat sånn det er. Legger ned løk, glemmer å merke stedene. Men jeg har i alle fall bilder fra våren, så jeg får titte på dem før jeg legger løk i "gamle" bed :) Men det blir så fint hos deg med så mange varianter av løk :)

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt rätt trist att sätta lökar, men när sedan våren kommer så är man så glad att man tog sig samman och gjorde det trots allt. Och Rålle rådjur blir ju också glad. Man ska ju vara snäll mot djuren, så jag petar ner tulpanlökar varje höst som jag vet kommer bli uppätna till våren (ja, inte lökarna alltså, utan tulpanerna) mot bättre vetande. Hoppas på att några blir kvar till mig:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Lökplantering där växterna redan står tätt är... hemskt, tradigt, jobbigt, pust, stön... Men som du säger, men måste tänka på framtiden, vad som komma skall... Jag ska gräva om en plantering nu i höst och ser fram emot att fylla på med lökar. Tack för inspirationen!
    kram
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Vilken lista! I'm impressed! :) Tänk vad toksnyggt det kommer bli till våren. Själv har jag hittills hållit mitt löfte att inte handla fler tulpaner. Återstår att se hur det går...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Jag är imponerad av din mängd lökar, vilket arbete! För det är ju precis som du skriver, att trycka ner lökar i befintliga rabatter är inte roligt. Jag hade själv nöjet i helgen att få gräva ner lökar i en ny rabatt och då är det ju riktigt roligt!

    Fint hos dig :)
    Kram Cathrine

    SvaraRadera