fredag 19 februari 2016

Blommig Fredag - Mitt bästa trädgårdstips!

En obotlig besserwisser som jag har naturligtvis ganska svårt att välja ett enda tips för ett bättre trädgårdsliv - det finns ju så många! Det får därför bli hela tre tips, vilka lyder så här: 
Klipp! Klipp! Klipp!!

Ja, alltså det är ju ingen nyhet att sax och sekatör är några av trädgårderarens bästa vänner och att de flesta växter blir vackrare och blommar mer om man tuktar dem. Men även om jag läst och hört detta hundratals gånger så har det ändå krävts år av egen erfarenhet för att våga och kunna gå så hårt fram med sekatören som jag numera gör.

Dahlior och sommarblommor som kommer igen plockar jag av innan de börjar vissna, så kan jag njuta av dem i vas lika länge och så kommer nästa blomma snabbare. 

Dahliaskörd
Vissna rosor skär jag av låångt ner på stjälken i stället för bara huvudet, vilket ger mer och vackrare återblomning.

Andra blomningen i september
Daggkåpa, nävor och stjärnflocka skär jag ner till marken i början av juli, vilket ger ett nytt fint bladverk i augusti som sedan håller hela hösten (OK, jag erkänner att detta brutala dåd är lättare när man brukar vara bortrest resten av juli och slipper se stumparna...). 

Jämför de nya fina bladen på nävan i framkant med den trötta, icke nedskurna, nävan strax bakom.
Liguster och idegran blir med regelbunden formklippning täta och fina oavsett hur de ser ut från början.
Samma idegran med och utan sekatör (och några år emellan)
Nu hoppas jag på en solig helg med plusgrader, så att jag kan gå ut och klippa, klippa, klippa - och såklart testa min nya kompostkvarn!

Fler trädgårdstips finns hos Bland Rosor och Bladlöss här:



15 kommentarer:

  1. Jag är oxå galet drastisk när det gäller många perenner. Definitivt daggkåpor och nävorna. Förra säsongen klippte jag ner strandirisen i augusti för jag tycker den blir så trist. Den kom snabbt tillbaka med fina nya blad. Så i år återstår det och se om det var på bekostnad av blomningen eller inte ;)

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Klippa är bra. Klippa är kul. Så pass kul att när jag väl har satt i gång så är det svårt att få stopp på mig. Jag har stammat upp åde det ena och det andra. Jag gillar att kunna bestämma hur växten ska se ut/förändras. Jag gillar att det syns att jag har varit där och klippt. Bra tips! :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Sekatøren er alltid med, men vet jeg kan ta mere. Vet.

    SvaraRadera
  4. Så sant, så sant! Jag kunde faktiskt inte sagt det bättre själv :)
    Trevlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Bra tips som man bör påminnas om! Jag tänker ofta att jag ska klippa mer av mina sommarblommor, och plötsligt finns där masor av utblommade blommor redan... I år ska jag göra det tidigare. :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  6. den som bara vågade...... Ska kanske ta mig i kragen i vår då det går ju ser jag
    Ha det gott i helgen
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Det var ett riktigt bra tips! Daggkåpor och nävor brukar jag klippa ner, de kommer så fint sen, men stjärnflocka har jag inte tänkt på att klippa ner, det blir ju så bruna och fula i bladen så det vore nog smart att göra som du!

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Hej! Ja, det krävs ett mod att klippa.Men jag håller med om att modet att beskära lite till kan löna sig, och i år, vid rosbeskärningstider skall den kära Madame Pierre Oger längre ner än vanligt.Nu har jag fegat för många är - hon har blivit storkbent, och jag tror att storkbenade madammer som hon får lättare svampsjukdomar neråt markytan, och då är hon inte längre någon grann Madame. Så det så!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  9. Ja man är väl för försiktig med saxen ;)
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  10. Otroligt vilken skillnad på idegranen! Det går verkligen att göra underverk. Kul med före och efter bilder. Jag har varit en riktig mespropp med saxen, men numera klipper jag så mycket jag orkar och hinner.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Idegranen vill jag gärna läsa mer om - hur hårt beskar du den innan den blev som bild två??
    Jag får erkänna att jag är hårdare med sekatlren mot mina träd och buskar än perenner. Men det har mest att göra med att jag glömmer bort dem när de blommar som bäst och sedan är det för sent att skära tillbaka...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Det kan göra underverk ibland om man klipper.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  13. Det kan göra underverk ibland om man klipper.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  14. Men vilket underverk med idegranen! Jag blir alltid så trött när jag ser vildvuxna idegran i gamla trädgårdar, men för Guds skull, klipp, tänker jag.
    Klippa är roligt och nyttigt samtidigt. Jag är också en stor vän av sekatören och ger mig gärna på vedartade växter. Det måste jag för att få plats med allt jag vill ha.
    Vädret verkar bli lite klippvänligt idag....
    Ut med oss...
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  15. Klippa är lättare sagt än gjort, det känns ju så brutalt just när man gör det. Men jag ska verkligen ta till mig av dina tips och klippa mer i sommar! Kram Katarina

    SvaraRadera