onsdag 10 februari 2016

Petunia Cascade Orchid Mist

Petunia är en riktig "Farmorblomma" för mig, som varje sommar fyllde urnorna hemma hos mina farföräldrar. Det tog därför ganska lång tid innan lilla ungdomliga jag tyckte att det kändes rimligt med petunior i min egen trädgård, och det var nog denna petunia 'Cascade Orchid Mist' som fick mig på fall. Verkligt rikblommande och med den där underbara ljusrosa kulören som jag ännu inte vuxit från (jag sa ju att jag var ungdomlig...). Men lika mycket som jag älskar fluffet och den härliga gräddbakelsekvalitén, lika mycket ogillar jag hur klistrig man blir när man hanterar den, vilket man måste ganska ofta för att den inte ska bli förvuxen och vissen. 

I år vill jag ha Million Bells-petunior som man (enligt uppgift) inte behöver rensa, men när jag ser bilder på min gamla trotjänare i det bästa, inte riktigt helt utslagna, stadiet så tänker jag att jag kanske ska ha EN kruka i alla fall. Man kan ju alltid sätta på handskar när man dead-headar...


2 kommentarer:

  1. Håller med om att klibbet är en tråkig del av Petunia, men handskar är lösningen. Jag har testat Million Bells men inte lyckats lika bra som med Petunian. Hoppas det funkar bättre för din del.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Inga problem när man har handskar kan jag intyga. :) Gillar million bells, så blomvilliga. Själv ska jag för första gången så astrar i år. Det hade alltid mina morföräldrar. Förresten har jag beställt den där snygga zinnian du visade för ett tag sedan (och några fröpåsar till...)
    Kram Kristina

    SvaraRadera