lördag 2 april 2016

Lack på gyllenlack...

Gyllenlack är ju en vårblomma på tapeten men som ofta är ganska svår att hitta i handeln. Därför blev jag så glad då jag fick tips (från Annika på Naturliga Ting) om att det skulle säljas ett fåtal plantor gyllenlack i ett av stånden på Vår Trädgård-mässan häromsistens. 

Väl där visade det sig att plantorna fortfarande var i knopp och saknade sortnamn och därmed information om färgen. En av säljarna var dock "ganska säker" på vilka som inte var gula och orangea och jag tog dessa i hopp om att de skulle vara mer åt det rosalila hållet.

Nu har samtliga fyra sorter slagit ut, och man kan väl säga att det inte riktigt blev som jag tänkt mig :-) Två av plantorna är klargula, en är mörkt orangeröd och en är orange...



...och jag veeet att detta också kan vara fint i sitt sammanhang, men jag kommer bara att gå och reta mig på det. Så om någon i Malmötrakten vill adoptera så hör av er. Annars ryker de efter helgen!

3 kommentarer:

  1. Men så flotte de er, synd jeg ikke bor i Malmøtraktene akkurat nå! Men jeg forstår skuffelsen over at ingen av de hadde fargen du ønsket deg! Fint at du vli adoptere dem bort! Klem fra Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

    SvaraRadera
  2. Lite väl långt till Malmö för några plantor men annars hade jag gärna adopterat dem. Visst blir man besviken när saker och ting inte blir som man tänkt sig. Jag har varit med om liknande färg-besvikelser och det är svårt att glädja sig åt den felaktiga blomman hur fin den än är.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  3. nej det är ju inte så kul... Jag har dragit upp från frön, Plants of Distinction, och de blev precis det som lovades. Blommar inte så tidigt första året men har å andra sidan överlevt i garaget och är gröna och fina nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera