torsdag 7 april 2016

Silverpäronkrona

Puh! Mitt silverpäron visar många nya knoppar efter den rejäla beskärning jag gjorde under vårvintern (HÄR), vilket bådar gott för utvecklingen av en ny trädkrona. Jag kan ju vara lite radikal med sekatören och kör oftast enligt devisen "blunda och klipp till", men det hindrar ju inte att man ibland kan bli lite nervös i efterhand...

Jag undrar hur lång tid det tar innan jag får till en någorlunda tät och stor krona? Jag tänker att det borde gå på några få år om man klipper lagom mycket varje säsong. Lagom då alltså, får se om jag lyckas hålla mig till det.

Närbild - kronan är i nuläget endast cirka 25 cm i diameter

3 kommentarer:

  1. Det går ganska fort för silverpäronet slänger ut långa mjuka grenar varje vår. Den växer ju helt oregelbundet så min var en höstack först. Jag har ett ganska stort nu som jag håller en rund krona på, eller snarare sagt plan underdel och rundad krona. Klipper det en gång på vårvintern och en gång på sommaren för att hålla formen.
    Hälsning Helene

    SvaraRadera
  2. Jag skulle klippa lite och ofta istället, så behöver man inte klippa bort så mycket som har vuxit "i onödan". Jag tycker det borde funka men jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Så skönt att det kommer med knoppar som det ska. Har ingen erfarenhet av silverpäron, men en gallring när löven har trillat och en finputsning sommartid låter som en bra lösning.
    Trevlig helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera