tisdag 5 april 2016

Viola odorata

Om man inte känner till luktviolen är det lätt att man missar dess starka doft eftersom blomman och växten i sig är så liten och oansenlig. Man måste i princip lägga sig på marken för att komma åt att sniffa i sig den fantastiska violdoften. För mig dyker då ofelbart bilden av den klassiska tablettasken upp i huvudet - violtabletterna smakar ju exakt som blomman doftar!

Hos mig finns de små luktviolerna lite varstans, mest i gräsmattan, och ger inte så mycket väsen ifrån sig. I helgen tog jag mig för att gräva upp en tuva ur gräset (rätt så pilligt att få bort alla grässtrån...) och sätta i kruka. Ska bli intressant att se om den växer till sig när den får mindre konkurrens om utrymme och näring, och hursomhelst så blir det nu lättare att ta sig ett litet sniff då och då :-)


2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Jag massor utanför tomten. Visst doftar dom exakt som violpastillerna. Nostalgi!

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Visst är de underbara! Vilken doft! Såg att mina är på gång nu, är så glad att de trivs och sprider sig mer och mer för varje år. Man kanske skulle testa att ta in en planta att sniffa på:-)

    SvaraRadera