lördag 28 maj 2016

Tillbaka på Chelsea Flower Show!


Efter några års uppehåll var jag i torsdags tillbaka på Chelsea Flower Show igen - och som den levererade! Tillsammans med Katarina och Maria åkte jag över dagen, vilket faktiskt funkade väldigt bra. Vi fick cirka sju timmar på plats, vilken är ungefär vad man klarar innan det börjar gå alldeles runt i huvudet.

Jag upplevde att det i år var fler showträdgårdar än vad jag sett tidigare, men som vanligt var det högt och lågt, några man älskar och några där man undrar hur de tänkte? :-) Den stora upplevelsen är att trädgårdarna är så otroligt perfekt anlagda och i de flesta fall ser ut som om de stått där för alltid. Oerhört höga ambitionsnivåer (och budgetar...). Samtidigt får man bortse från att många är helt orealistiska och inkluderar i princip alla blommor som finns under en hel säsong och för alla förhållanden på en och samma plätt och vecka. Som besökare får man bara frossa, njuta och inspireras - men kanske inte förvänta sig att kunna återskapa exakt samma sak därhemma!

En av favoriterna för mig var denna ganska strikta trädgård med buxbom, formklippta bokträd och ljuvligt maximalistiska planteringar.


Denna fastnade också hos oss alla tre, en väldigt harmonisk trädgård med fina växtval.


I denna trädgård var det en lite lustig mix av inomhus och ute som jag egentligen inte var så förtjust i, men planteringarna var underbara (min cup of tea...).


Ibland är det som sagt svårt att förstå att trädgårdarna är skapade från intet de senaste två månaderna. Denna trädgård fick pris för "Best Construction Garden", helt välförtjänt.


Nästan alla trädgårdar har en del väldigt moderna element, och ganska avancerad stenläggning. Stor gräsmatta som denna (denna bild visar bara hörnan av den antagligen största show garden) är dock ovanligt.


Denna kryddträdgård skulle skänkas till ett hospice efter mässan, och liknande upplägg gällde för flera av de andra trädgårdarna också. Bra med recykling!


Förutom de stora visningsträdgårdarna finns det även ett antal s.k. Artisan gardens som får en mindre yta att disponera. Här var min favorit "Garage Garden".


Det i Sverige så populära köksträdgårdstemat lyste med sin frånvaro, men inne i utställningstältet fanns det en och annan monter med potager-tema. Här gillade jag staketet med olika och återvunna pinnar och växthuset i spegelglas som fick det att snurra lite extra i huvudet...:-)


Förutom alla trädgårdar innehåller mässan naturligtvis massor av utställare som visar trädgårdsrelaterade produkter. Genomgående av hög kvalitet - inte en lakritsstång i sikte... Vad sägs om denna trädgårdssoffa i Chesterfieldsmodell - tillverkad i mässing?!


...och vilket barn hade inte drömt om denna trädkoja i cederträ?


Det var lätt att urskilja vissa trender bland växter och färger, bland annat var det mycket lila och orange som gällde. Lupiner och digitalis återkom väldigt ofta, möjligen såg just jag dem extra mycket eftersom jag gillar dem skarpt. Föll som en fura för den här mörka lupinen.



Men på Chelsea funkar allt - i en av planteringarna ingick nässlor. Farligt nära gången, tyckte vi...


Chelsea gav mersmak i år, och eftersom konceptet med endagstur funkade så bra så kanske det blir ett besök igen nästa år...:-)

Men först - Malmö Garden Show idag! Ingen rast, ingen ro för en trädgårdsnörd i maj...


1 kommentar:

  1. Vilket superfint reportage! Och bra bilder, du hade ju full koll på kameran! Så kul det var!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera