lördag 17 september 2016

Alldeles för lite Trädgårdstid...

Ja, det har verkligen inte blivit mycket tid vare sig i trädgården eller här på bloggen de senaste veckorna... Jag har jobbat helt galet mycket och varit iväg på tjänsteresa mest hela tiden känns det som. Dessutom lyckades jag mitt i alltihop klämma in en (i och för sig mycket välbehövlig) långhelg i Provence med man och vänner förra veckan. Men nu ser jag ljuset i tunneln och denna helg ska jag BARA vara hemma och ägna tid åt att försöka åtgärda djungeln därute. Och kanske någon minut här och där till familjen och hemmet också...


Eftersom trädgårdströttheten börjat smyga sig på (hur gick det till, när jag knappt lyft en vattenkanna??) känns det som att det är dags att börja vinterbona trädgården. En del krukor som sett bättre dagar får nog ryka i helgen (som de på bilden ovanför) och en hel del annat behöver en rejäl nedklippning. 

Tomaterna i växthuset behöver seriös ansning och någon kanske till och med pensioneras...

Vissa zinnior har åkt på någon sjuka och måste bort...snyft...

Härket med tömda krukor och annat bakom växthuset ska sorteras och diskas...blä!


Som tur är finns det en del att glädjas åt också. Här är fina solhattar från Marias (almbacken) fina utställningsträdgård på Sofiero som har fått ett nytt hem hos mig.


...och dahliorna blommar oförtrutet vidare!



3 kommentarer:

  1. Ibland springer tiden okontrollerat... Hoppas du haft och har en härlig helg därute. Jag har försökt göra allt det där ett tag nu. För nästa lördag åker jag på två veckors resa, hemma 5 dagar och sen dryga 14 dagar igen. Så jag har försökt ta hand om så mycket som går. Och de där 5 dagarna då ska alla lökar och nya perenner i jorden. Men idag ska vi iväg upp på fjällen i Norge och njuta sol och höstfärger :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Fortfarande mycket kvar att glädjas åt, men rensandet börjar ta allt mer tid och det där med krukordiskning är ju bara SÅ TRÅKIGT! I alla fall skönt att ha det mesta gjort innan man får stå ute i kylan och frysa händerna av sig samtidigt.
    Vacker färg på dahlian!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hoppas du hade en riktigt skön helg i trädgården! Vilka fina växter du fått från Marias trädgård och din dahlia ör sååå snygg!
    Här rensades det också friskt i helgen och en hel del hösttrötta växter åkte väck. Jag mutar för övrigt mina två yngsta med var sin biobiljett och extra mycket godis och så slipper jag krukdiskningen... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera