onsdag 21 december 2016

I rätt form inför julen

Jag är en sann julgransfantast och kan köra runt till ett antal olika granförsäljare innan jag slår till på Granen med stort G. För många år sedan lärde jag mig ett knep av min morbror som jag utnyttjat några gånger (inklusive i år) och som jag tänkte dela med mig av till eventuella andra julgransnördar.

Om man hittar en julgran med den rätta formen MEN med ett glest parti (eller föralldel flera), är det ganska lätt att fixa till genom att flytta upp en gren från botten till det glesa partiet.

Man väljer då ut en fin gren från botten av granen där det inte syns, och kapar bort den inre delen så att återstoden passar i längd för det glesa partiet högre upp. Sedan borrar man helt enkelt ett hål snett uppifrån ca 3 cm in i granens stam där den nya grenen ska sitta. 


Ibland skalar jag av lite grann av barken på grenen så att den passar in i hålet. Blir det för löst kan man sätta i några kvistar i hålet först, men bäst är om grenen precis går att trycka in. Klart!


Den "ympade" grenen verkar få sitt vätskebehov fyllt genom stammen utan problem. Jag har alltid kungsgran och de gånger jag använt knepet har grenen hållit sig lika fin som resten av granen de veckor den står klädd. Jag har dock inte någon erfarenhet av rödgran, men jag tror att det var just det min morbror hade. 

Lite övernördigt, jag vet - men vad gör man inte för den perfekta julgranen? :-)


2 kommentarer:

  1. Vackert. Kungsgranen är verkligen kungligt ståtlig. Och nördighet är vi väl inte rädda för annars ...
    God Jul
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Mmm.. har aldrig flyttat grenar men att leta efter den perfekta granen.. varje gång :) Gransäljarna suckar när jag fortfarande inte är nöjd efter de visat den 3:e granen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera