lördag 7 januari 2017

Holländska trädgårdar - Del 5: Achter den Heg

Sista stoppet på vårens trädgårdshöjdpunkt gjordes i den lilla, men perfekt manikyrerade trädgården Achter den Heg, hos Attie och hennes man. Kring det söta huset i typisk holländsk stil har de två skapat en hel liten trädgårdsvärld med olika avdelningar i olika stilar.

Mitt på framsidan låg en damm omgiven av en praktfull buxbomsparterre - verkligen trädgårdens showpiece!


Extra förtjust blev jag i den lilla statyn av dykaren som aldrig når vattnet...


På ömse sidor om buxbomsparterren var det andra avdelningar med vanliga rabatter, en fruktträds- och bärlund, köksavdelning, hönsbur, köksträdgård och stensatta ytor för sittgrupper. 


Som på andra ställen var trädgården relativt nyvaken efter vintern, men tulpanerna mot denna soldränkta vägg hade kommit långt. 


I en liten trädgård får man jobba med utrymmet man har och det var Attie expert på, bland annat med planteringar på höjden som dessa.



Här ser man en idé som jag tog med mig hem för framtiden - kastanjestaket uppsatt på ett mer traditionellt staketramverk. Snyggare än vanligt staket och kanske mer hållbart än andra kastanjestaket.


Trots den lilla ytan fanns det såklart plats för en köksträdgård. Här var det inte så mycket på gång än, förutom blankning av rabarber i en särskild rabarberkruka!


Eftersom vi redan var fullproppade med kaka från det föregående besöket fick vi skam till sägandes tacka nej till fika som vi bjöds på. I stället åkte vi hemåt, trötta men lyckliga och fullproppade med inspiration. Tack Attie!

5 kommentarer:

  1. Fiffiga idéer att lägga på minnet, både trappan med växter och staketet. Vilken trädgårdstur ni gjorde, så kul att fixa en egen resa.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Vacker trädgård som ändå känns rymlig. Men sen spanar jag extra på stenen och gruset runt dammen. Så vackert :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Så herlig tur du har tatt oss med på. Jeg viser det fram på min Facebookside Furulunden jeg :) Takk for rundturen :)

    SvaraRadera
  4. Underbar serie om alla dessa lökrika vårträdgårdar! Undrar bara hur pass bra de lyckas dölja nervissningen. För det retar jag mig på här hemma.
    Lökväxter är min achilleshäl, särskilt tulpaner, jag behöver verkligen utforska dem bättre och plantera mera. Det började med att vi har rådjur och jag har bara fått för mig att det inte är någon idé.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  5. Så roligt att få titta in hos privat-trädgårdar. Här var det en del stenläggning och grus vilket jag gillar. Vackert staket också. Fastnade för strukturen här. Tack för att vi fick följa med på resan, jag har sett alldeles för lite av Holland märker jag.
    //Helene

    SvaraRadera